Allmänna villkor

Allmänna villkor

ALLMÄNNA VILLKOR FÖR HUSHÅLLSNÄRA TJÄNSTER TILL KONSUMENT

WilFix AB, org. nr. 559446-8869 ("WilFix") tillhandahåller hushållsnära tjänster såsom exempelvis städning, tvätt, strykning, fönsterputs, trädgårdsarbete, flytthjälp och barnpassning ("Tjänsterna").

Dessa allmänna villkor gäller mellan WilFix och en fysisk person ("Kunden") som beställer en eller flera av Tjänsterna från WilFix. Sådan beställning kan ske genom undertecknandet av ett uppdragsavtal, eller genom beställning av Tjänsterna via WilFix hemsida, per e-post eller per telefon. Beställningen/uppdragsavtalet, tillsammans med dessa allmänna villkor och eventuella andra bilagor, utgör det avtal mellan WilFix och Kunden som reglerar villkoren för WilFix tillhandahållande av Tjänsterna till Kunden ("Avtalet"). För det fall det skulle förekomma motstridigheter mellan dessa allmänna villkor och beställningen/uppdragsavtalet (inklusive eventuella bilagor) ska beställningen/uppdragsavtalet (inklusive eventuella bilagor) äga företräde framför dessa allmänna villkor.

1. WilFix TJÄNSTER

1.1 Kunden beställer Tjänsterna enligt gällande prislista, eller som ett abonnemang med fast månadsavgift, enligt vad som framgår av Avtalet.

2. SÄRSKILDA VILLKOR FÖR VISSA AV TJÄNSTERNA

2.1 Flytt

Vid flytt av bohag gäller BOHAG 2010 – Allmänna flyttbestämmelser för konsumenter ("Bohag 2010") i dess helhet istället för dessa allmänna villkor med undantag för punkten 17 i Bohag 2010 som ersätts av punkten 18 i dessa allmänna villkor.

2.2 Barnpassning

Vid barnpassning gäller inte punkten 3.2 i dessa allmänna villkor. Utbyte av ordinarie personal vid fall av sjukdom eller annan frånvaro får endast göras efter särskilt godkännande av Kunden.

2.3 Andra tjänster

Om det för en specifik tjänst skulle gälla andra, eller ytterligare, villkor utöver vad som framgår av dessa allmänna villkor, kommer Wilfix att tillhandahålla Kunden dessa villkor i samband med beställning av Tjänsten.

3. WilFix ÅTAGANDEN

3.1 WilFix ska utföra Tjänsterna i enlighet med Avtalet. Tjänsterna ska utföras med omsorg och på ett i övrigt fackmannamässigt sätt.

3.2 WilFix har rätt att anlita underleverantörer för utförande av Tjänsterna. WilFix ansvarar dock fullt ut för sina underleverantörer såsom för sig själv.

4. KUNDENS ÅTAGANDEN

4.1 Kunden ska tillse att WilFix får tillträde till de utrymmen, samt tillgång den utrustning och det material som krävs för att WilFix ska kunna utföra Tjänsterna i enlighet med Avtalet.

4.2 Kunden ska löpande informera och samråda med WilFix om förhållanden i hemmet som WilFix kan antas behöva få kännedom om för att kunna utföra Tjänsterna. Detta innefattar korrekt information om uppdragets omfattning. Kunden ska särskilt informera om renoveringar samt förekomsten av värdefulla och/eller ömtåliga föremål och material samt hur sådana föremål och material ska hanteras.

4.3 WilFix tar ansvar för nycklar som skriftligen kvitterats ut från Kunden. Om Kunden och WilFix kommer överens om att hantera nyckeln på annat sätt i samband med uppdraget sker det på Kundens egen risk. Kunden är skyldig att i samband med Avtalets upphörande hämta upp och kvittera ut nycklar som lämnats till WilFix, om inte annat skriftligen avtalats. Om Kunden inte hämtat ut sina nycklar inom en (1) månad från det att WilFix meddelat Kunden om att upphämtning ska ske, kommer WilFix att se till att nycklarna förstörs. WilFix kan på Kundens skriftliga begäran, skicka tillbaka nycklar till Kunden med rekommenderat brev eller på annat sätt. Sådant återlämnande sker dock helt på Kundens risk och WilFix bär inget ansvar i samband med detta.

4.4 Kunden ska tillse att WilFix personal vid utförande av Tjänsterna erbjuds en god och säker arbetsmiljö i enlighet med gällande lagar och förordningar.

4.5 Om Kund inte fullföljer sin del eller delar av åtagandet kan WilFix komma att debitera Kund enligt rådande prislista.

5. WilFix RÄTT ATT NEKA TJÄNSTER

5.1 WilFix har rätt att ensidigt vägra att utföra Tjänsterna om särskilda skäl föreligger. Med särskilda skäl avses exempelvis att Kunden eller medlemmar i Kundens hushåll inte uppträder på ett respektfullt sätt mot WilFix personal, har lämnat oriktig information i strid med punkt 4.2, att utrustning eller material som Kunden tillhandahåller inte är lämpliga för ändamålet, att Kunden inte kan garantera en god och säker arbetsmiljö för WilFix personal eller att det föreligger omständigheter som är av sådan art att WilFix bedömer att det saknas rimliga förutsättningar att utföra Tjänsterna i enlighet med Avtalet.

6. OM- OCH AVBOKNING AV TJÄNSTER

6.1 Kunden har rätt att om- eller avboka utförandet av en tjänst kostnadsfritt. Men gärna 24 timmar innan bokad tid.

7. ÅNGERRÄTT

7.1 Om Kunden önskar utöva sin ångerrätt ska WilFix underrättas om detta via e-post/Telefon

7.2 Om tjänsten har fullgjorts gäller Distansavtalslagen 2 kap. 11 §, vilket innebär att Kunden inte kan utöva ångerrätten om tjänsten fullgjorts och om Kunden i samband med bokningen har samtyckt till det.

8. PRISER OCH AVGIFTER

8.1 Priser och eventuella avgifter för Tjänsterna framgår av Avtalet eller, om inget särskilt pris avtalats, av WilFix från tid till annan gällande prislista. Om annat inte särskilt anges är samtliga priser angivna inklusive mervärdesskatt och eventuellt RUT-avdrag eller ROT-avdrag.

8.2 WilFix har rätt att göra justeringar av avtalade priser baserat på utvecklingen av konsumentprisindex (KPI), lönejusteringar för anställda, andra förändringar i WilFix kostnadsbas, lag, myndighetsbeslut, skatter, tullar eller andra offentliga pålagor samt liknande situationer som påverkar priset för Tjänsterna. Prisjusteringar ska meddelas Kunden minst en (1) månad i förväg. Om Kunden inte accepterar en prisjustering har Kunden rätt att inom två (2) veckor från mottagandet av WilFix meddelande om prisjustering säga upp Avtalet till omedelbart upphörande.

8.3 Om Kunden under avtalsperioden utökar Tjänsternas omfattning eller om WilFix vid utförande av Tjänsterna tvingas vidta oförutsedda åtgärder för att kunna fullgöra sina åtaganden har WilFix rätt att debitera Kunden för utfört merarbete. WilFix har även rätt att debitera Kunden för merarbete som beror på att Kunden lämnat oriktiga uppgifter i strid med punkten 4.2.

9. RUT- OCH ROTAVDRAG

9.1 WilFix ansvarar för att ansöka om RUT- och/eller ROT-avdrag hos Skatteverket. Kunden är ensamt ansvarig för att säkerställa att denne har rätt till RUT- eller ROT-avdrag för Tjänsterna. WilFix följer i denna del från tid till annan tillämpliga lagar och regler för RUT- och ROT-avdrag.

9.2 Kunden har rätt att begära RUT- eller ROT-avdrag för en del av kostnaden för Tjänsterna, om och i den mån RUT- eller ROT-avdrag är tillämpligt. Kunden ska informera WilFix om Kunden avser att utnyttja RUT- eller ROT-avdrag.

9.3 Om Skatteverket senast sex år efter det aktuella beskattningsåret skulle finna att kunden inte har rätt till rutavdrag, är det kundens skyldighet att erlägga den delen till WilFix . För mer information om RUT- och ROT-avdrag, se www.skatteverket.se.

10. BETALNING

10.1 Utförda Tjänster faktureras i efterskott och betalning ska ske på i fakturan angivet förfallodatum.

10.2 Vid utebliven betalning har WilFix rätt till dröjsmålsränta enligt räntelagen (1975:635) samt eventuell påminnelseavgift enligt lag (1981:739) om ersättning för inkassokostnader.

10.3 Vid Kundens dröjsmål med betalning har WilFix rätt att omedelbart avbryta utförandet av Tjänsterna och leverans av produkter (om tillämpligt), eller frysa Tjänsterna. Frysning av Tjänsterna innebär att inbokade Tjänstetillfällen tas bort och att nya Tjänstetillfällen inte kan bokas in av Kunden förrän Kunden till fullo betalat förfallna belopp till WilFix.

10.4 Eventuella invändningar från Kunden mot fakturan ska göras senast samma dag som fakturans förfallodag.

11. FÖRSÄKRING

11.1 WilFix ska under avtalsperioden inneha en ansvarsförsäkring. WilFix försäkring omfattar inte skador orsakade av Kunden.

11.2 I de fall kunds reklamation hanteras av WilFix försäkringsbolag kan den komma att hanteras till fullo av försäkringsbolaget inklusive fortsatt dialog med kund.

11.3 Kunden ska under avtalsperioden inneha en hemförsäkring som omfattar de utrymmen där Tjänsterna ska utföras.

12. UTEBLIVEN ELLER FELAKTIGT UTFÖRD TJÄNST

12.1 Om WilFix inte utför en Tjänst och det inte beror på omständigheter hänförliga till Kunden, ska Kunden inte debiteras för den aktuella Tjänsten.

12.2 Vid fel eller brist i WilFix utförande av en Tjänst ska Kund återkomma inom 48 timmar efter att Tjänsten har utförts och WilFix ges möjlighet att avhjälpa felet/bristen inom skälig tid. Om felet/bristen inte kan avhjälpas, eller om felet/bristen kvarstår efter WilFix försök till avhjälpande, kan Kunden ha rätt till prisavdrag.

12.3 Ersättning för skador på egendom som uppstår vid WilFix utförande av en Tjänst utgår endast om Kunden kan visa att WilFix orsakat den påstådda skadan.

12.4 Kunden ska reklamera fel eller brist avseende en utförd Tjänst till WilFix inom skälig tid från det att Kunden märkt, eller borde ha märkt, felet/bristen.

12.5 Om Kunden önskar reklamera en Tjänst ska WilFix underrättas om detta via e-post.

13. ANSVARSBEGRÄNSNING

13.1 WilFix ansvarar endast för direkta skador som åsamkas Kunden som en direkt följd av fel eller brist i WilFix utförande av Tjänsterna. WilFix ansvarar därmed aldrig för indirekta skador såsom exempelvis utebliven vinst, lönebortfall, semesterersättning, eller annan indirekt skada eller följdskada.

13.2 WilFix totala ansvar för skador som uppstår under Avtalet ska för varje kalenderår vara begränsat till ett maximalt belopp motsvarande ett (1) prisbasbelopp enligt socialförsäkringsbalken (2010:110).

13.3 Ansvarsbegränsningen i punkterna 14.1 och 14.2 gäller inte för skador som uppstår i form av personskador eller om grov vårdslöshet eller uppsåt föreligger på WilFix sida eller annars följer av tvingande lag.

13.4 WilFix ersätter inte skador som uppkommit på grund av att Kunden uppgivit felaktig, eller underlåtit att uppge, information om särskilt värdefulla eller ömtåliga föremål enligt punkten 4.2 ovan. WilFix ersätter inte heller förslitningsskador på fast och lös egendom såsom inventarier, golv och fönster som uppkommer vid normalt och ansvarsfullt utförande av Tjänsterna. Vid eventuell reklamation om skada på fönster följer WilFix gällande riktlinjer för kvalitetsbedömning och reklamationshantering av planglas (Svensk Planglasförening)

13.5 Om Kunden på grund av oaktsamhet eller försummelse varit medvållande till den skada som uppstått, ska WilFix ansvar jämkas i förhållande till omfattningen av Kundens medvållande.

13.6 Storleken på ersättning för skadad egendom som WilFix har konstaterats ansvarig att betala, med förbehåll för vad som i övrigt framgår av kapitel 14, utgår från egendomens marknadsvärde och skadans omfattning, vilket innebär att exempelvis avdrag på grund av ålder och slitage kan komma att göras mot egendomens inköpspris. WilFix ansvarar inte för införskaffande av eventuell ersättningsegendom eller för reparation av skadad egendom.

14. AVTALSTID OCH UPPSÄGNING

14.1 Om inte annat framgår av Avtalet gäller det tills vidare från och med det undertecknandet och kan sägas upp av endera parten med iakttagande av ingen uppsägningstid.

14.2 Kunden måste betala för samtliga Tjänster som har utnyttjats.

15. PERSONUPPGIFTER

15.1 WilFix behandlar personuppgifter hänförliga till Kunden och i vissa fall Kundens närstående i samband med Tjänsternas utförande.

16. ÖVRIGT

16.1 Kunden har inte rätt överlåta sina rättigheter och skyldigheter enligt Avtalet till annan. WilFix har dock rätt att överlåta sina rättigheter och skyldigheter enligt Avtalet till annan, under förutsättning att Kunden skriftligen meddelas om detta.

16.2 Dessa allmänna villkor kan från tid till annan komma att ändras av WilFix . Justeringar ska meddelas Kunden. Om Kunden inte accepterar de justerade villkoren har Kunden rätt att inom två (2) veckor från mottagandet av WilFix meddelande om villkorsändring säga upp Avtalet enligt uppsägningstiden i punkt 15.1

17. TVIST OCH LAGVAL

17.1 Om tvist uppstår och parterna inte kan lösa denna på egen hand har Kunden rätt att vända sig till Allmänna Reklamationsnämnden med adress Box 174, 101 23 Stockholm, www.arn.se, i den mån nämnden är behörig att pröva frågan.

17.2 Svensk rätt ska tillämpas på Avtalet.

17.3 Tvist med anledning av Avtalet ska avgöras av Malmös tingsrätt. Kunden har dock rätt att väcka talan vid rätten i den ort där Kunden har sin hemvist i enlighet med 10 kap. 8a § rättegångsbalken.